Aktivitetsuker

Naturuke

Denne uken har vi et stort fokus på natur, og knytte de ulike fagområdene opp imot naturaspektet. Uken byr på ulike opplevelser og muligheter for å tilegne seg ny kunnskap for store og små. Barna blir kjent med Skau John og reven, som er to karakterer som gir barna mer kjennskap til naturen. Vi plukker søppel og blir kjent med naturvern, og temaer rettet mot fagområde natur, miljø og teknikk.

Internasjonal uke

I internasjonal uke ønsker vi å gi barna mer forståelse og kunnskap om verden utenfor Norge, samt ulike nasjonaliteter og kulturer som er representert i barnehagen. I sammenheng med internasjonaluke markerer vi også FN-dagen, hvor foreldre blir invitert til barnehagen. Denne uken blir vi kjent med barnekonvensjonen og har fokus på verdigrunnlaget mangfold, fra Rammeplanen.

Teaterfestivaluke

Gjennom teaterfestivaluka ønsker vi å fokusere på kulturbegrepet, og barna skal få ulike erfaringer med teater. Fagområdet kunst, kultur og kreativitet er sentralt denne uken, som gjenspeiler de aktivitetene vi har med barna. Denne uka inneholder også karneval og teaterforestilling med ulike temaer.

Kunstsafariuke

Kunstsafariuka har vært en tradisjon i barnehagen i mange år. Denne uken får barna oppleve ulike kunstuttrykk, og får erfaringer med å skape noe med ulikt materiell. Vi jobber med sansene våre, og å finne ulike uttrykksmåter for kunst. Vi jobber med fokus på fagområdet kunst, kultur og kreativitet fra rammeplanen.

Brannvernuke

Brannvernuka er en landsomfattende informasjonskampanje som arrangeres av norsk brannvernforening. Vi bruker brannbamsen Bjørnis sitt pedagogiske materiell til å lære om brannsikkerhet. Vi har også brannøvelse i barnehagen.

Vinteraktivitetsuke

Vi ønsker å gi barna varierte og allsidige opplevelser ute i naturen, året rundt. I vinteraktivitetsuka har vi ekstra fokus på vinteraktiviteter, som ski, skøyter og aking. Dersom det ikke er snø legger vi opp til andre morsomme aktiviteter. Vi samarbeider på tvers av avdelinger, og legger opp til spennende aktiviteter både i barnehagen og på tur.

Forskeruke

Denne uken møter barna ulike eksperimenter og oppgaver som oppfordrer til kreativ læring og refleksjon. Rammeplanen skriver i fagområdet kunst, kultur og kreativitet at barnehagen skal stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimenter.